حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، سیزدهمین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با آقای سهیل موسی رضایی (مدیریت کلینیک مددکاری اجتماعی سروش) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.
لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد، لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.
*** ضمن سلام و وقت بخیر، لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید
بنام یگانه معمار هستی؛ اینجانب سهیل موسی رضایی هستم، کارشناس ارشد علوم اجتماعی، صاحب امتیاز و مسئول فنی کلینیک مددکاری اجتماعی سروش
*** از چه سالی کلینیک مددکاری اجتماعی تأسیس نمودید و لطفاً بفرمایید محورهای اصلی فعالیت مرکز شما چه مواردی هستند؟
در فروردین ۱۳۹۱ پس از سی سال خدمت در سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی سروش، نخستین و تنها کلینک مددکاری اجتماعی در شهرستان ورامین نمودم و در حوزهای مختلف مشغول فعالیت هستیم از جمله:
الف. مشاوره های فردی و خانوادگی (ازدواج و طلاق)
ب. برگزاری کارگاه آموزشی از جمله مهارتهای زندگی و اشتغاالزایی و …
ج. تشکیل چهار پایگاه خدمات اجتماعی در چهار محله محروم شهرستان ورامین که در حال حاضر دو پایگاه آن فعال می باشد.
د. همکاری با معاونتهای اجتماعی و توانبخشی شهرستان در زمینه پذیرش پرونده های مددجویان تحت پوشش سازمان.
ح. البته در حوزه مشارکتهای مردمی تنها به کمک یکی از دوستانم ۶۰ تن ازدانش آموزان در معرض بازماندگی از تحصیل را تحت پوشش داریم که علاوه بر کمکهای نقدی و غیر نقدی، کلاسهای آموزش زبان انگلیسی، ریاضیات، خوشنویسی بصورت رایگان در کلینیک برگزار می شود.
ضمناً به چهار دانشجوی نخبه هم به دلیل مشکلات مالی ارائه خدمت می شود.
و. حدود دویست میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب با هماهنگی بهزیستی کشور و شهرستان در قالب خرید و اهداء کانکس و کولر آبی فعالیت مشارکتی داشته ایم، سپاسگزار دوست عزیز و نیکوکارم جناب آقای مهندس ملکیان هستم که شاید راضی به اینکه نامشان برده شود نباشند ولی بدور از انصاف دیدم که یادی از این یاور همیشگی سازمان بهزیستی در تمام دوران خدمتم نکنم.
*** با کدام ارگان ها و نهاد ها همکاری دارید و لطفاً از خدمات تخصصی قابل ارائه توسط مرکزتان بفرمایید.
درحال حاضر بجز سازمان بهزیستی با هیچ ارگان دیگری همکاری ندارم.
*** بنظر شما مراکز مددکاری اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟
بنظر من تنها راه موفقیت کلینیکهای مددکاری اجتماعی پذیرش این واقعیت است که هیچ شخص و یا گروهی بجز خودمان قادربه حمایت از ما نیست، نه تنها قادر نیست، بلکه حتی نمی توانند مشکلات ما را درک کنند. بسیاری از کلینیک ها بخصوص آنان که کار اجرایی می کنند باید به فکر تقویت صنف مددکاران اجتماعی باشند (یعنی کانون مراکز مددکاری اجتماعی استانها و کشور)، می بینید و می شنوید بزرگان عرصه مددکاری اجتماعی کشور که اکثراً هم دارای تحصیلات بالا در رشته مددکاری اجتماعی هستند یکدیگر را قبول ندارند و مرتباً یکدیگر را تخریب می کنند پس بهتر است ما که کار اجرایی می کنیم و بقول معروف همیشه در صحنه حوادث تلخ و شیرین مختلف اجتماعی، عاشقانه انجام وظیفه می کنیم به فکر خودمان باشیم و با استفاده از تجربیاتمان در پرتو اتحاد و خرد جمعی به رفع مشکلات خود بپردازیم.
مرحوم شیخ محمود شبستری می فرماید:
جهان چون چشم و خط خال ابروست
که هر چیزی بجای خویش نیکوست
*** برای جامعه مراکز مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید؟ ضمن سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سخن پایانی شما را می شنویم
دورنمایی که من برای کلینیکها تصور می کنم همانطور که عرض کردم در صورت اتحاد و تقویت صنفی، آینده خوب و قابل قبولی است اما اگر پیرو کسانی باشیم که به دنبال جنگهای حیدری و نادری هستند موفقیتی حاصل نخواهد شد و دیگر موسسات و NGOها جای ما را خواهند گرفت.
در پایان از زحمات شما و جناب طلسچی عزیز که با تلاش زیاد مددکاران اجتماعی را از طریق فضای مجازی مانند حلقه های یک زنجیر به یکدیگر وصل می کنید و صدای مددکاران اجتماعی که من آنها را یاوران بی یاور و سنگرسازان بی سنگر می نامم به گوش مسئولین می رسانید بی نهایت سپاسگزارم.
مصاحبه و گردآوری: هما صدری
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان